среда, 14. фебруар 2018.

Josipa Lisac

Piše: Rastko Ivanović

Svaki koncert Josipe Lisac nudi „1000 razloga za ljubav, 1000 razloga za smeh“. Tako je i bilo i ovog puta.
 


U našim savremenim društvima, idealni model „velike ljubavi za ceo život“, polako gubi tlo pod nogama, nestajući u susretu sa brzim izlascima, brzim ljubavima, i čitavom flotilom alternativnih, uzastopnih, ili čak istovremenih ljubavnih scenarija. Ljubav za sva vremena stoga nastavlja da živi u značajnim delima visoke ili popularne kulture. A jedno od takvih dela je svakako album “Dnevnik jedne ljubavi“, koji je nastao kao plod mitske ljubavi Karla Metikoša i Josipe Lisac.

„Dnevnik jedne ljubavi“ je prva konceptualna ploča u nekadašnjoj Jugoslaviji. S muzičke strane, „Dnevnik“ je najsličniji rok operi, odnosno mjuziklu koji daje glas snovima o besmrtnoj ljubavi. Rečju, u pitanju je album na koji nije pala ni jedna trunka prašine, i koji i posle pune četiri decenije nastavlja da sjaji kao sveše brušeni dijamant.

Koncertom u Sava Centru, na Dan zaljubljenih, 14. februara, Josipa je upravo obeležila 40 godina od izlaska ovog albuma. Kako i sama kaže, svaki njen koncert je posvećen Karlu Metikošu, ali ovoga puta ta posveta bila je podvučena je i video prilozima koji svedoče o Metikoševom životnom putu, koji ga je vodio od sive socijalističke svakodnevice u svetlom okupani Pariz, sve do beskrajnih prostranstava Afrike, gde doživljava čudo neposrednog apsolutnog života koji buja u lepoti, boji, pokretu i u zvuku – što će se preliti i na saradnju s Josipom – u Vremenu Snova kada je svet poslednji put bio mlad.

Josipa Lisac se često opisuje kao neuporediva. To je delom posledica njenog imidža, ali je njena neuporedivost, u biti, stvar muzike, njene pesme su sjajne ne samo zbog upečatljivih tekstova, smelih kompozicionih elemenata ili Josipinih bravuroznih izvođenja već zbog načina na koji su ovi elementi povezani.

Sve to se moglo videti već na početku beogradskog koncerta, koji je započela samo uz klavijature i pesmu „Ave Marija“ iz rok opere „Gubec Beg“ (1975), kada se Josipa pojavila u dupke ispunjenoj dvorani Sava Centra u ekstravagantnoj haljini u ulozi „dame u crnom“, koja je, kako je rekla, „spremna za tulum“.

Ove stilove odevanja, ponašanja, artističkog performansa najbolje je opisati u terminima transformacije i maskarade, kojima Josipa stvara, istovremeno, u svojoj osobi i „umetnicu i ikonu, osobu i egzotiku“, ali tako da iza svih tih velova publika razaznaje idealistkinju i sanjarku... Ili, osobu naglašene personalnosti, otrgnutu od uniformisanosti i ljigavosti konformizma, koja nas u vremenu kada je luksuz biti svoj, uči da živimo svoje snove.

Kako se to radi, Josipa je demonstrirala, tako što je staru strast podvrgla novom muzičkom fejsliftingu. Pesme se transformišu u novim aranžmanima, a da nijedna nije bila ograničen idiomom. Time se zvuk nevidljivih orgulja koje proizvode klavijature pretapa u valjajući fank gruv koji klizi u lagani džez, i tako, pesmu po pesmu, ljubav je ispunila pomalo hladnu veliku dvoranu Sava centra.

U ovom „lečenju muzikom“ Josipi su obilato pomagali izvanredni prateći muzičari koji su činili da se u jednom trenutku osećate ušuškanim u svojoj sobi, u drugom ružili zidove iste te sobe, a već u narednom vas vodili na imaginarno putovanje u neku pariski kafe gde Di Di Bridžvoter peva Edit Pjaf. I, dok masa lebdi uz „O jenoj mladosti“, „Hir, hir, hir“, „Živim po svome“, prolazeći kroz neonsku izmaglicu koju stvaraju kako reflektori tako i mobilni telefoni na „Magli“, oseća se da njene pesme često venčavaju ovozemaljsko sa spiritualnim aspiracijama. Ova religija ljubavi izložena u njima nastavlja da odzvanja u svima koji su dodirnuti njenim kredom.

Sve do onog mesta „Gdje Dunav ljubi nebo“.

I nekog narednog viđenja.

(

Нема коментара:

Постави коментар